Co to engagement rate i dlaczego jest tak ważny?

Czy tego chcę czy nie, Instagram to narzędzie przed którym nie ucieknę. Kiedyś mawiało się, że jak nie masz facebooka, to nie istniejesz. Teraz podobne frazy chodzą o Instagramie. Trudno się z tym nie zgodzić. Zamiast więc walczyć i ignorować, lepiej dobrze się poznać…

blogowe know how

Zacznę od pytania – na co patrzą potencjalni reklamodawcy, gdy chcą sprawdzić Twój profil na ig? Ilość obserwujących? Obserwowanych? A może liczbę serduszek pod każdym zdjęciem? Nic z tych rzeczy. Owszem, liczba obserwujących cię osób ma znaczenie. Jednak jeszcze większe ma zaangażowanie Twojej społeczności na to co publikujesz na swoim koncie. Co to engagement rate i dlaczego jest taki ważny?

Z życia wzięte

Należę do kilku grup na fb, gdzie zgłaszają się różne firmy szukające influencerów którzy chcą zareklamować ich produkt. Coraz częściej jednak, pojawiają się tam posty publikowane przez firmy, zgłaszające z jakimi właścicielami kont już nie chcą mieć nic wspólnego. Ostatnio jedna z marek oferująca sojowe świece, liczyła na interes życia- konto ponad 50 000 obserwujących, zasięgi zapewne ma spore. Influencerka nie wywiązała się umowy, a potem w dosyć brzydki sposób zakończyła współpracę.

Jednak co jest ważne – mimo, że to konto miało aż tylu obserwujących, to faktyczny zasięg i zaangażowanie obserwujących ją było zadziwiająco małe. Jak się domyślasz, obserwujących kupiono, polubienia pod zdjęciami również. Gdyby marka sprawdziła ER w jednym z darmowych narzędzi, wiedziałaby, że coś jest z tym kontem nie tak. 

fot. unsplash.com

Co to Engagement Rate i dlaczego jest tak ważny?

To wskaźnik pokazujący relację między liczbą komentarzy i lajków, a liczbą obserwujących. Czyli innymi słowy, wskazuje zaangażowanie obserwujących Cię użytkowników Instagrama. Dlaczego więc jest ważny? ER staje się jednym z najbardziej wiarygodnych mierników jakości konta. Nie są to już ani serduszka, bo to za nas mogą robić booty. Nie będą to również obserwujący, bo tych również możesz sobie kupić. Aktywność i zaangażowanie teoretycznie również, ale będzie to trudniejsze. 

Gdzie sprawdzić Engagement Rate?

Opcji jest całkiem sporo, ja podam Ci trzy, sprawdzone strony. Nie musisz podawać tam ani danych do logowania (nigdy tego nie rób!) ani też żadnych informacji o swoim koncie poza jednym – nazwą konta które chcesz sprawdzić. Oto one:

  • phlanx.com – to strona w języku angielskim, ale jest na tyle intuicyjna, że szybko zorientujesz się co i jak, nawet bez znajomości języka. 
  • hypeauditor.com – podobna strona, również po angielsku. Przy pierwszym sprawdzaniu konta, możesz dostać pełny raport o swoim koncie za darmo. A jest to prawdziwa kopalnia wiedzy o Twoich obserwujących. 
  • socialblade.com – to kolejne miejsce gdzie sprawdzisz wskaźnik ER. Jeżeli lubisz wykresy i dane statystyczne, będziesz w siódmym niebie. 

No dobra, mamy już dane. Co dalej?

Najlepiej tę sytuację opisuje poniższy wykres:

fot. phlanx.com

I generalnie, wszystko wiadomo. Jeżeli masz konto z obserwującymi w liczbie między 1000 a 5000, to optymalna wartość ER to 5,60% Im więcej obserwujących, tym ten procent maleje. Jednak nigdy nie powinien być mniejszy niż 1,97. 

Na koniec jeszcze uwaga- małe albo dopiero rozkręcające się konta zwykle mają relatywnie wyższy wskaźnik ER. Czyli jest mniej obserwujących, ale o wiele większe zaangażowanie. Niestety, jest również o wiele mniejsze realne zasięgi. Duże i mające swoją długą historię konta na ig będą za to miały ogromne zasięgi, ale zaangażowanie obserwujących może być o wiele mniejsze. Niski wskaźnik ER może być informacją o tym, jak mało faktycznie aktywnych obserwuje ten profil. 

Co zrobić, aby ten wskaźnik był wyższy?

Najprościej mówiąc, bądź autentyczna w tym co robisz. Wchodź w interakcję z obserwującymi. I co najważniejsze? Zastanów się, w którą stronę chcesz, aby Twoje konto się rozwijało. Bo z Instagramem jak z blogiem. Możesz pisać o wszystkim, albo specjalizować się w konkretnych dziedzinach. Czy muszę dodawać, że ta ostatnia ścieżka jest o niebo lepsza?

Już wiesz, co to Engagement Rate i dlaczego jest tak ważny. Zapewne w międzyczasie sprawdziłaś sobie już swój wskaźnik. Zrób z tej wiedzy dobry użytek! 

A z cyklu jednym zdaniem o… dzisiaj f jak… Feldhaus . Płytki, cegły i bruki klinkierowe to jeden z najważniejszych materiałów wykończeniowych każdego obiektu. Dom, blok, firma – one potrzebują czegoś, co będzie służyło na lata. Te elementy można porównać do budowania wizerunku każdego blogera – jeżeli zadbasz o konkretne elementy, ich najwyższą jakość i dobierzesz z rozmysłem, będą służyć ci całe lata. Podobnie jak artykuły z Feldhaus w Twoim otoczeniu. 

12 Replies to “Co to engagement rate i dlaczego jest tak ważny?”

  1. Ojej. I TY to wszystko ogarniasz? Szczerze mówiąc ja też nie mam Instagrama i w ogóle nad tym nie ubolewam 🙂
    Raczej mi z tym faktem jest zupełnie dobrze 😉
    Posiadanie tych wszystkich kont i pilnowanie, by „działo się” na bieżąco, jest pewnego rodzaju niewolnictwem – codziennie coś się musi. Ja nic nie muszę. Dlatego tak mi z tym dobrze 😉
    Twój post na pewno przyda się jednak wielu osobom 🙂

  2. U Ciebie zawsze coś ciekawego 😉 Wiesz co ? Powinnaś filmiki o takiej tematyce nagrywać. Słuchałabym Cię godzinami ;*

  3. Witam serdecznie <3
    Fantastyczny wpis, u Ciebie zawsze można dowiedzieć się czegoś ciekawego, istotnego i pomocnego! Masz rację. Instagram coraz bardziej decyduje o popularności danego social media – nawet bloga. Kiedyś podobnie było z fb, chodź ja nie wchodzę na tą stronę od x czasu. Może kiedyś będzie podobnie z ig? Zobaczymy. Na razie warto się podszkolić w tym temacie. Ja się staram jak mogę xD Cudowny wpis Kochana!
    Pozdrawiam cieplutko <3

  4. A powiem Tobie, że nie ufam takim narzędziom. Na moim przykładzie widać, że nie zawsze się sprawdzają. Miałam kiedyś reklamy adsens od google ale któryś z użytkowników klikał je w naprawdę sporej ilości, bez zakupienia reklamowanego przedmiotu, więc dostałam „bana na adsens od google” i zmniejszył mi się znacznie page rank. A przecież nie mam wpływu na to co robią moi czytelnicy.

  5. Im większe konto tym wiadomo, że ER mniejszy, taka np. Anna Lewandowska ma ponizej 1 %, a i tak przy jej koncie to ogrom. No ale przy małych kontach jak moje, faktycznie warto sprawdzać to zaangażowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.